Edo-Tokio Museum (Dag 4) - Reisverslag uit Tokio, Japan van Michael, Vince & Rens - WaarBenJij.nu Edo-Tokio Museum (Dag 4) - Reisverslag uit Tokio, Japan van Michael, Vince & Rens - WaarBenJij.nu

Edo-Tokio Museum (Dag 4)

Blijf op de hoogte en volg Michael, Vince & Rens

20 September 2016 | Japan, Tokio

Ohayo gozaimasu!

Zoals in het laatste reisverslag geschreven, stond voor vandaag het Edo-Tokio Museum gepland. Dit museum laat het onstaan van het moderne Tokio, zals we dat nu kennen, zien.

De dag werd vanzelfsprekend weer gestart met een ontbijtje, alleen had Rens nu niet voor een continentaal, maar voor een traditioneel Japans ontbijt gekozen.Dat betekende op de lege maag starten met een lauwwarme zalm, miso-soep, groene thee, rijst en wat kleine bijgerechtjes. Was het lekker, denk je dan? Mwah, het is even wennen en het zou niet nogmaals gekozen worden, maar het was zeker niet verkeerd! En je bent tenslotte in Japan, dus kon dit niet worden overgeslagen. Om dit traditionele ontbijt extra kracht bij te zetten, hadden we besloten om vandaag niet in onze normale kleding,maar in een traditionele kimono naar de ontbijtzaal te gaan. Om ons in deze traditionele kledij te zien en te bewegen was werkelijk hilarisch...check de foto voor het bewijs!

Toen de kimono-stofwolken waren opgetrokken werd de metro gepakt naar het museum. Eenmaal daar aangekomen bleek dat er een 'permanent' en een 'temporary' exhibition was. We besloten om een combi-ticket te kopen en te starten met de permanente tentoonstelling. Zoals genoemd liet deze de ontwikkeling van Edo naar Tokio zien. Helaas waren niet bij alle maquettes en voorwerpen een Engelse beschrijving beschikbaar, wat de tentoonstelling soms wat oninteressant maakte. De meeste / 'belangrijkste' info was overigens in het Engels, dus we hebben ons genoeg kunnen verdiepen in het verleden.

Tussen de tentoonstellingen door zijn wij wat gaan eten bij het bijbehorende 'Italiaanse' restaurant. Zoals je mag verwachten van een restauant wat gespecialiseerd is in deze keuken, zou je een lekkere pizza of pasta moeten kunnen krijgen. Deze waren inderdaad te verkrijgen, maar echt Italiaans kon je deze nauwelijks noemen, de bodem kwam rechtstreeks uit de vriezer en de tomatensaus ontbrak bij 2 van de 3 pizza's!

Vervolgens hebben wij de tijdelijke tentoonstelling bezocht. Deze was gericht op een Duitse natuurkundige / wereldreiziger. Hij is bekend om zijn studies naar de flora en fauna van Japan en de introductie van Westerse medicijnen.
Door zijn functie als militair natuurkundige bij het Nederlandse 'leger' kon hij met de V.O.C. naar Jakarta reizen. Deze Nederlandse link maakte deze tentoonstelling iets interessanter, maar echt boeiend werd deze niet.

Inmiddels was het 15u in de middag. Omdat het behoolijk regende ging het plan om de Tokio Sky Tree te bezoeken niet door en moest er een binnen-activiteit gezocht worden. Van een van het personeel van het hotel (wat overigens supervriendelijk en -behulpzaam is!) kregen wij door dat er in 'Takeshita-street' een alles-voor-100-yen-winkel (ong. 0,88 euro) was. Dit was te merken, het best is deze winkel te omschrijven als een Japanse Action-equivalent, ver-schrik-ke-lijk!

Helaas moesten we nog even wachten om te gaan eten, dus stonden we eventjes verloren in de regen naar elkaar te kijken; wat te doen? We besloten om, ondanks het weer, naar Shinjuku Gyoen National Garden te gaan. Tijdens de wandeling naar de bushalte kwamen wij langs een, tussen de in aanbouw zijnde wolkenkrabbers, een tempel met (vijver)tuin tegen. Dit contrast is bijzonder om te zien, check de foto's voor een impressie ;)

Aangekomen bij het park (ondertussen hadden we ook nog een bezoek gebracht aan een Diesel-store waar we langs kwamen) bleek onze bad-luck nog niet helemaal op te zijn; het park was vandaag gesloten omdat het gisteren (!) een Nationale feestdag was (nationale 'ouderendag' o.i.d.). Tsjah, blijkbaar moeten de park-beheerders nog een dag extra vrij zijn...Gelukkig was het nu rond de klok van 18u en konden we rchting een restaurant.

Gisteren schreven wij al dat wij van een stel Nederlanders wat tips hadden gekregen. O.a. was ons een sushi-restaurant in een warenhuis als Harrods / Macey's aangeraden waar je walvis kon eten. Helaas bleek dit restaurant louter sushi van rauwe vis te serveren (en dus niet net als Shabu-Shabu in Nederland ook gebakken/gefrituurde vlees/vis), waardoor wij voor een ander restaurant zijn gegaan.

Rond 22u kwamen wij in het hotel aan en werden de koffers vast gepakt voor de reisdag van morgen van Tokyo naar Kyoto.