Kiyomizu-dera & Okonomiyaki Restaurant (Dag 11) - Reisverslag uit Osaka, Japan van Michael, Vince & Rens - WaarBenJij.nu Kiyomizu-dera & Okonomiyaki Restaurant (Dag 11) - Reisverslag uit Osaka, Japan van Michael, Vince & Rens - WaarBenJij.nu

Kiyomizu-dera & Okonomiyaki Restaurant (Dag 11)

Blijf op de hoogte en volg Michael, Vince & Rens

27 September 2016 | Japan, Osaka

Vandaag hebben we besloten het ontbijt van het hotel uit te proberen. Met een kortingskaartje van de receptie (wij zijn tenslotte hotelgasten, maar non-hotel gasten kunnen hier ontbijten) kunnen we van het ontbijtbuffet gebruik maken. Een ruime keuze van continentale lekkernijen met onder andere yoghurt, fruit, croissants, geroosterd brood, krentenbollen, broodjes en divers beleg, maar ook typisch Japanse ontbijtproducten staan klaar. Het beste ontbijt wat we tot nu toe gehad hebben! Wellicht enigszins beïnvloed doordat er op dat moment ook een paar Zweedse blondines hun ontbijt aan het nuttigen waren....

Toen we klaar waren hadden we eigenlijk een bezoek aan Universal Studios gepland staan. Dit hebben we besloten toch niet te doen, enerzijds vanwege de verwachte lange wachtrijen in combinatie met het warme weer, anderzijds de kosten in combinatie met de attracties die er te vinden zijn. Helaas kwamen we er bij het zoeken naar alternatieven weinig interessants tegen (je merkt dat dit toch met nsme een 'industriestad' is). Het enige wat ons enigszins interessant leek (en waar we allebei naar toe gereisd waren...), waren een 'virtual Skydive' en het 'Science Museum'. De virtual Skydive bleek een slechte computeranimatie te zijn in een arcadehal en het Science Museum was gericht op kinderen. Niet echt ons ding dus...

Gelukkig hadden we in Kyoto nog een tempel niet bezocht en liggen Osaka en Kyoto ongeveer naast elkaar, dus hebben we de trein gepakt naar deze tempel: de Kiyamizu-dera. Simpel gezegd, een tempel op een heuvel. Daar aangekomen blijkt dit inderdaad een steil heuveltje te zijn. Tussen de diverse winkeltjes door lopen we richting de tempel. Gelukkig was de klim uiteindelijk niet heel lang, want het was nog steeds erg warm!

Daar gearriveerd zien we een tempel in de typerend oranje-rode kleur, zoals alle tempels die we reeds hebben gezien en nog steeds blijft dit indrukwekkend en erg mooi. Even verder komen we op een uitkijkpost waar we verschillende kanten op kunnen kijken. Enerzijds de stad en anderzijds een bos waar in de verte het topje van nog zo'n rode tempel te zien was. Zo tussen de bossen geeft dit toch weer een nieuw beeld ten opzichte van eerdere tempels.
We gaan op weg naar deze tempel in het bos. Na zo'n 10 minuten lopen en klimmen komen we daar aan en maken we nog wat foto's. We besluiten rustig dan te doen voor de terugweg, omdat het reeds half 5 is. Over een uurtje is de zonsondergang en die willen we wel op deze plaats bekijken. Onderweg terug komen we langs een klein restaurantje wat 'shaved ice' serveert, we besluiten hier gebruik van te maken en mogen plaats nemen op enkele matjes (tatami's) en schuiven aan aan een laag tafeltje. Typisch Japans en leuk om te doen, maar echt praktisch is het niet. Zeker met dit warme weer en het feit dat je hier zonder schoenen op moet gaan zitten...zweetvoeten!

Rnd 17.30u begint de zonsondergang en schieten we nog maar eens meerdere foto's van dit uitzicht over de bomen heen. Rond 18 uur besluiten we terug te gaan richting ons hotel, om onderweg ergens een restaurantje te zoeken. We besluiten nogmaals dotonbori te bezoeken in Osaka en komen langs een restaurant met een behoorlijke wachtrij. Bij dit restaurant wordt Okonomiyaki gemaakt: een soort crepe, maar dan 10 keer zo dik. Dit wordt belegd met allerlei soorten vlees, vis, groenten, een eitje en afgemaakt met mayonaise. Een heel apart concept, maar wel heel erg lekker! Voldaan gaan we terug naar ons hotel, waar we rond 22 uur aankomen. Nog snel even een was gedraaid te hebben (was gratis, dus als echte hollanders maken we daar gebruik van natuurlijk) gaan we rond 24u slapen.

Morgen weer een reisdag terug naar Tokyo waar we aan het eind van de dag een honkbalwedstrijd gaan bezoeken!