Gouden Tempel, Gion & Kyoto Tower (Dag 7) - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Michael, Vince & Rens - WaarBenJij.nu Gouden Tempel, Gion & Kyoto Tower (Dag 7) - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Michael, Vince & Rens - WaarBenJij.nu

Gouden Tempel, Gion & Kyoto Tower (Dag 7)

Blijf op de hoogte en volg Michael, Vince & Rens

23 September 2016 | Japan, Kyoto

De tweede dag in Kyoto. Door de lange en vermoeiende dag gisteren en het lekkere bed hebben we van de mogelijkheid gebruik gemaakt om even lekker uit te slapen. Dat konden we even gebruiken!

Eenmaal ontwaakt besloten we te voet naar Kyoto station te gaan. Waar we dit tot nu toe met de metro deden, hebben we nu een kwartiertje gelopen. Zonde om een stad als Kyoto voornamelijk onder de grond te ervaren... Nog geen 3 minuten van ons vertrek kwamen we langs een indrukwekkend tempelcomplex, het lopen was dus nú al een goede beslissing. Uiteraard wilden wij hier meer van bekijken en bij de hoofdtempel van dit complex konden we voor het eerst daadwerkelijk bij een tempel naar binnen. Met de schoenen uit natuurlijk!

Om 'verwarring' uit te sluiten (we konden ons niet indenken dat iemand onze schoen die met die van hem of haar zou verwarren...) waren er speciale plastic zakjes te pakken (die overigens niet helemaal op Europese maten berekend leken...). Met het zakje in onze handen schuifelden we de tempel binnen. Hier zaten meerdere mensen te bidden, wat samen met de omgeving van de tempel voor een spiritueel geheel zorgde. Het enige wat deze serene rust verstoorde waren onze magen (we hadden besloten om zelf voor het ontbijt te zorgen, in plaats van bij het hotel) en een Belchinees, die vriendelijk werd verzocht buiten te gaan bellen. Inmiddels hadden we nu dus serieuze trek en liepen we naar een Delifrance, waar we een uitgebreid ontbijt genuttigd hebben.

De volgende bestemming was de Gouden Tempel (Kinkakuji in het Japans). Dit is ook 1 van de bekendste tempels van Japan, ondanks dat hij met zijn 3 verdiepingen niet per se erg groots is. Het speciale er aan is dat, zoals de naam al zegt, de bovenste verdiepingen compleet belegd zijn met bladgoud. Samen met de zon die hier op scheen was dit een prachtig gezicht!
In de omringende tuinen stonden nog verschillende altaars en een potje waar je van een afstandje geld in kon gooien. Waarschijnlijk zou dit geluk brengen, voor ons een prima kans om van al ons kleingeld af te komen... Raak gegooid werd er overigens niet...

Het volgende wat op onze planning stond was een bezoek aan de bekendste geisha wijk van Kyoto, genaamd Gion. Met enig geluk kan je hier een geisha (een vrouw in een yukata (kimono, maar dan voor overdag) en een wit geschminkt gezicht. Deze 'gezelschapsdames' verzorgen entertainment met dans, muziek en zang voor gezelschappen. Niet te verwarren met prostitutie, waar vaak ten onrechte aan wordt gedacht) tegen komen.

Helaas hadden wij niet het geluk een geisha tegen te komen. Wel was de wijk erg leuk om door heen te lopen, omdat het erg ouderwetse sfeer had. De straatjes, winkeltjes, reclames, alles was nog in de stijl zoals het vroeger was.

Tegen een uur of 17 besloten we richting het centrum van Kyoto te gaan en daardoor hadden tijd voor een bezoekje aan de Kyoto Tower. We besloten eerst te gaan eten en belandden in een tentje waar we 'shabu shabu' konden eten. Een soort vleesfondue, maar dan in kokend water met een heel klein beetje olie. Het in water koken is waarschijnlijk heel gezond, maar het zorgt helaas voor weinig smaak aan het vlees. Wellicht hadden we een voorbeeld aan de locals moete nemen die bergen groenten bij het vlees voegden... Hoe dan ook was de sojasaus een welkome toevoeging om het toch nog lekker te maken.

Vervolgens zijn we naar de Tokyo Tower gelopen. Voor ongeveer 7 euro konden we met de lift naar 100 meter hoogte. Inmiddels was het donker geworden, dus op deze hoogte was de stad veranderd in één grote kerstverlichting. Een prachtig gezicht. Middels hele grote touchscreens en verrekijkers konden we de omgeving verder verkennen, op zoek naar de landmarks van de stad. Deze waren zó scherp dat je zelfs de kruising van ons hotel (1,3km.) kon zien. Een leuk slot van de dag!

Aangekomen in het hotel hebben we nog een was gedraaid en zijn vervolgens relatief vroeg (23.30u...) gaan slapen. Morgen namelijk vroeg op voor een trip met de Shinkansen naar Hiroshima. Hier gaan we de restanten en herinneringen aan de atoombom van 1945 bekijken. Dit zal een indrukwekkende dag worden!

Oyasumi nasai!